
U ovom članku naučićete kako se koristi ručni režim rada sa digitalnim SLR
fotoaparatima. Do sada ste već naučili da koristite blic, ISO osetljivost i ravnotežu beline.
Ako niste, onda pročitajte prvo naše prethodne članke koji se bave ovim temama. Nakon
što ste savladali navedene elemente i opcije rada sa digitalnim SLR fotoaparatima vratite
se na ovaj članak da biste se upoznali sa detaljima vezanim za ovaj napredni režim
fotografisanja. U ovom režimu rada naučićete kako se koristi veličina blende i brzina
zatvarača. Pa hajde da krenemo. Prebacite vaš fotoaparat u manuelni (ručni) režim rada
tako što ćete okrenuti dugme na gornjem delu fotoaparata na "M" podešavanje , kao što
možete da vidite na slici gore.
U suštini, vaš fotoaparat je samo kutija sa rupom i senzorom za svetlo. Ako odgovarajuća
količina svetla uđe kroz rupu i padne na senzor, vi ćete dobiti dobro eksponiranu
fotografiju. Ako na senzor padne previše svetla, dobićete smeće. Vi već znate da u
programskom režimu rada možete da kontrolišete osetljivost senzora tako što ćete
promeniti ISO vrednost, ali u ručnom režimu rada vi takođe možete da kontrolišete i
količinu svetla koja će doći do senzora. To radite pomoću zatvarača i blende.
Zatvarač
Zatvarač kontroliše koliko dugo će rupa na fotoaparatu biti otvorena. Ostavite je
otvorenom duže vreme i puno svetla će ući unutra. Otvorite je za kratko vreme i manje
svetla će doći do senzora. Toliko je to jednostavno!
Pa, ne baš. Ako imate veliku brzinu zatvarača vi možete da zamrznete brzi pokret, kao što
je neki momentat u sportskom takmičenju, prštanje vode i slično. Loša strana? Mnogo
manje svetla će ući u fotoaparat i vaša fotografija može zbog toga da ispadne tamna.
Suprotno od toga, vi možete da upotrebite sporije brzine zatvarača kako biste
kompenzovali loše svetlosne uslove - što je otvor duže otvoren, tim će više svetla ući, jel
tako? Ali i ovo ima svoju manu. Sa manjim brzinama zatvarača veće su šanse da će se
subjekat pomeriti dok je zatvarač otvoren, što može da dovede do zamućenja fotografije.
U automatskom i programskom režimu rada, fotoaparat sam odlučuje koju brzinu
zatvarača će da upotrebi. Ponekad ćete dobiti rezultat koji ste želeli a ponekad nećete. Na
primer, fotoaparat ne zna da vi želite da zamrznete pokret. Sve što on zna je da li
dovoljna količina svetla ulazi u fotoaparat da bi se dobila optimalna ekspozicija.
Međutim, kada se fotoaparat nalazi u ručnom režimu rada, vi kontrolišete brzinu
zatvarača kako biste dobili onakvu fotografiju kakvu želite.
Da biste promenili brzinu zatvarača u ručnom režimu rada, samo okrenite komandni
točkić (1) i pratite kako se brojevi menjaju na LCD statusnom ekranu (2).
Blenda
Dok brzina zatvarača određuje koliko dugo će rupa u fotoaparatu biti otvorena, blenda
određuje koliko će veliki biti otvor. Što je otvor veći, tim će više svetla ući u fotoaparat i
pasti na senzor. Što je manja rupa, tim će manje svetla ući. Veličine blende se izražavaju
u "f-stopovima." Da sve ovo bude još više zbunjujuće, veći broj f-stopa označava manji
otvor, dok manji broj f-stopa označava veći otvor. To znači da f/4 označava veću blendu
dok f/11 označava manju blendu.
Možda ćete u određenim situacijama želeti da upotrebite veću blendu, recimo f/3.5, da
biste kompenzovali slabe svetlosne uslove, ali postoje određeni sporedni efekti o kojima
morate da vodite računa: dubina polja, iliti DOF. Veći otvor objektiva (mali f-stop broj)
daje veoma malu dubinu polja (DOF), dok manji otvor objektiva (veliki f-stop broj) vam
daje mnogo veću dubinu polja (DOF).
Ali šta dubina polja, tojest DOF, označava? Dubina polja određuje koliko detalja u
fotografiji će biti u fokusu. Ako imate veliku dubinu polja, onda će pored glavnog
subjekta i drugi objekti na različitim udaljenostima od vas biti u fokusu. Ako imate malu
dubinu polja, onda će u fokusu biti samo glavni subjekat, dok će pozadina i drugi objekti
na različitim udaljenostima od subjekta biti van fokusa, tojest biće mutni. Na primer, ako
fotografišete portrete želećete da samo subjekat bude u fokusu a da sve ostalo bude
mutno. U tom slučaju koristićete malu dubinu polja, tojest manju f-stop vrednost. Sa
druge strane, ako fotografišete pejzaže, u većini slučajeva želećete da sve bude u fokusu.
U toj situaciji koristićete veliku dubinu polja, tojest veću f-stop vrednost.
Kada radite u ručnom režimu rada, promenite veličinu blende tako što ćete pritisnuti
dugme za blendu, rotirajte komandni točkić i pratite kako se vrednost menja na LCD
ekranu.
Spajanje u jednu celinu
Dakle sada imate dva glavna parametra za upotrebu ručnog režima rada, brzinu zatvarača
i veličinu blende, od kojih oba imaju istu svrhu: kontrolisanje količine svetla koja će pasti
na senzor fotoaparata. Vi dobijate istu količinu svetla kada koristite veliku blendu i veliku
brzinu zatvarača kao kada koristite malu blendu i malu brzinu zatvarača. Da li vam je to
razumljivo? Ako imate veliku rupu koja je otvorena kratak vremenski period, to je isto
kao kada imate mali otvor koji je otvoren duže vreme. U oba slučaja za rezultat ćete
dobiti istu količinu svetla, tojest istu ekspoziciju.
Pa u čemu je onda razlika? Razlika je u sporednim efektima koje smo gore opisali.
Ponekad ćete želeti veliku brzinu zatvarača kako biste zamrzli neku brzu akciju, a u nekoj
drugoj situaciji ćete želeti veliku blendu kako biste dobili malu dubinu polja, i tako dalje.
Ono što je vama bitno je da određena količina svetla uđe u fotoaparat, ali u ručnom
režimu rada vi birate kako će potrebna količina svetla da dođe do senzora, na osnovu
onoga što želite da dobijete na fotografiji.
U automatskom i programskom režimu rada fotoaparat obično bira neko srednje
podešavanje veličine blende i brzine zatvarača, koje obezbeđuje dobru ekspoziciju i
istovremeno izbegava ekstreme - kao i bilo kakav oblik kreativnosti.
Zapamtite da je i ISO osetljivost bitan faktor. Na primer, ako želite da fotografišete u
zatvorenom prostoru neki sportski događaj, kao što je takmičenje u borilačkim veštinama,
znate da vam treba velika brzina zatvarača. Ali takođe znate da pri takvoj brzini rizikujete
da ne dobijete dovoljnu količinu svetla za dobru ekspoziciju. Šta da radite u takvoj
situaciji? Povećajte ISO vrednost! U zatvorenom prostoru ima malo svetla, a veća ISO
vrednost, kao što je 800, omogućuje da i manje svetla dube dovoljno za dobru
ekspoziciju. Takođe treba da izaberete najveći otvor blende koji imate: f/3.5 uli čak f/2.8
ako imate. Ako uradite navedene stvari, moći ćete da dobijete dobru ekspoziciju čak i sa
velikom brzinom zatvarača koja vam je neophodna da biste zamrznuli akciju. Vaša
fotografija će možda da pati od malo više šuma, i male dubine polja koje će dovesti do
toga da će sve iza subjekta biti mutno, ali šta ima veze? Bolje to nego da uopšte ne
snimite fotografiju. Sve u fotografiji je vezano za pravljenje kompromisa.
Uzmimo drugi primer. Pretpostavimo da napolju snimate portret i to po svetlom
sunčanom danu. Mala dubina polja je u ovom slučaju dobra. To što će sve sem vašeg
subjekta biti zamućeno je dobro jer će tako pažnja u potpunosti biti usmerena na njega,
zato podesite veliku blendu, najmanje f/4. Međutim, sa tako velikim otvorom, možda će
previše svetla padati na senzor tako da će slika biti preeksponiorana. Šta možete da
uradite da biste rešili ovaj problem? Prvo, podesite fotoaparat na najmanju ISO vrednost.
Drugo, postarajte se da brzina zatvarača bude veoma velika - probajte 1/1000 sekunde.
Na ovaj način dobićete dobru ekspoziciju, čak i ako imate veliku blendu po svetlom
sunčanom danu.
Ako vam ne uspe iz prvog pokušaja nemojte da se nervirate! Snimite sliku, pogledajte
kako izgleda na LCD ekranu na zadnjem delu fotoaparata i promenite podešavanja u
skladu sa rezultatima. Iskusni fotografi dobro procenjuju potrebna podešavanja za
različite uslove, ali čak i oni proveravaju rezultat kako bi bili sigurni.
Prioritetni režimi rada
Sve ovo što smo rekli do sada je puno novih informacija koje treba zapamtiti.
Podešavanje f-stopova, brzina zatvarača, i ISO osetljivosti dok istovremeno u glavi
pokušavate da dobijete savršenu kompoziciju može da bude teško, pogotovo za
početnike. Možda razmišljate da sve ovo zaboravite i držite se programskih režima rada, i
uopšte se više ne udubljujete u način rada vašeg fotoaparata.
Nemojte da odustajete! Evo dve prečice koje će vam olakšati kalkulisanje koje treba da
odradite, omogućujući vam da istovremeno dobijete fotografiju koju želite. Nemojte da
me psujete što vam o njima nisam govorio odmah na početku. Dva režima rada o kojma
govorim su prioritet blende ("A" ili "Av"), i prioritet zatvarača ("S" ili "Tv").
Pretpostavimo još jednom da fotografišete sportski događaj. Šta vam je najbitnije? Brzina
zatvarača, pošto želite da zamrznete pokret. Jedini razlog zbog kojeg su vam bitna i druga
dva podešavanja je da kompenzujete veliku brzinu zatvarača. Ako koristite prioritet
zatvarača, vi možete da naredite vašem fotoaparatu da deo posla odradi umesto vas. Ako
stavite komandni točkić na "S" vi govorite vašem fotoaparatu sledeće: "Ja određujem
brzinu zatvarača, a ti podesi blendu umesto mene." Vi ćete i dalje trebati da izaberete ISO
osetljivost, ali će fotoaparat da izračuna - na osnovu svetla u prostoriji i brzine zatvarača
koju ste izabrali - koje podešavanje blende da upotrebi da bi dobio dobru ekspoziciju.
Super, zar ne?
Brzinu zatvarača u režimu prioriteta zatvarača birate na isti način na koji to radite i u
ručnom režimu rada: Rotirate komandni točkić i pratite brojeve na LCD statusnom
ekranu.
Prioritet bledne funkcioniše na istom principu. Kada fotografišete portret na sunčanom
danu, šta vam je najvažnije? Blenda. Treba vam podešavanje koje će dati malu dubinu
polja. Jedini razlog zašto menjate brzinu zatvarača je da biste obezbedili dobru
ekspoziciju. Ali i ovde vi možete da naterate fotoaparat da odradi deo posla za vas. Ako
postavite komandni točkić na "A" vi kažete fotoaparatu sledeće: "Ja sam izabrao f/4, a ti
odredi koja brzina zatvarača je potrebna da bismo dobili dobru ekspoziciju." To je sve što
treba da uradite. Vi i dalje treba da izaberete odgovarajuću ISO vrednost, ali će brzina
zatvarača biti automatski određena.
Pošto je blenda najvažniji parametar u režimu prioriteta blende, možda nećete morati da
pritisnete dugme za blendu; jednostavno rotirajte komandni točkić i pratite brojeve na
LCD statusnom ekranu.
Zaključak
Sada kada u teoriji znate sve što treba da znate, evo nekoliko stvari koje možete i koje
treba da isprobate. Pronađite neku sportsku akciju: decu na skejtbordovima, vašu ćetku
kako preskače konopac i slične akcione scene. Prebacite vaš fotoaparat u prioritet
zatvarača i podesite ga na 1/800 deo sekunde ili još višlje. Izaberite veliku ISO vrednost
ako se nalazite u zatvorenoj prostoroji ili je smanjitea ako se nalazite na dnevnom suncu.
Snimite fotografiju. Da li ste uspeli da zamrznete akciju? Ako je konopac koji preskače
vaše dete zamućen, probajte da još povećate brzinu zatvarača. Ako vam slika ispadne
tamna, još povećajte ISO osetljivost.
Nakon toga prošetajte se u parku sa prijateljem i snimite nekoliko portreta. Prebacite
fotoaparat u prioritet blende i izaberite najveću blendu koju možete: najverovatnije je to
f/3.5. Ispunite kadar sa vašim subjektom i snimite fotografiju. Da li ste dobili meku,
zamućenu pozadinu na kojoj se vaš prijatelj dobro ističe? (probajte i sledeće: stavite
prijatelja u senku i fotografišite ga sa blicem!)
A ako se osećate posebno hrabrim, pređite u ručni režim rada u kojem možete da
kontrolišete i brzinu zatvarača i veličinu blende. Predlažem vam da koristite ručni režim
rada samo kada ne žurite. Prošetajte se i fotografišite drvo ili klupu u parku. Ovakvi
subjekti neće izgubiti strpljenje dok snimite četiri ili pet fotografija kako biste dobili
savršeno podešavanje.
Ovladavanje brzinom zatvarača i veličinom blende nije lako, ali će zato rezultati
opravdati uloženi napor. Razumevanje načina na koji oni funkcionišu omogućuje vam da
kontrolišete ne samo količinu svetla koja ulazi u fotoaparat, već i da dobijete umetničke
rezultate koje ste i želeli; možete da dobijete rezultate koje nijedan fotoaparat ne bi
izabrao za vas. Zapamtite da možete da koristite i prečice u obliku prioriteta blende i
prioriteta zatvarača. Oni će vam znatno olakšati život.
Čestitamo! Više niste samo pritiskač dugmadi, ne vi. I ne više. Sada ste dobro zagazili na
put koji će od vas napraviti pravog fotografa. Sve što vam sada treba je praksa. Zato
krenite i srećno fotografisanje!