Kako Protiv Rijalitija?

Kako da...? (upustva) Trekbekovi (0)

Daljinski upravljačU eri elektronskih medija, kada su gledanost i čitanost, pored novca koji donose, postali sami sebi cilj i kada se sredstva kojim će se doći do tih ciljeva ne biraju, nameće se pitanje kako ljudi koji ne žele da gledaju ove prvoklasne zabavne programe sačuvaju svoj razum od istih. Razumem da neki ljudi to vole da gledaju jer razumem da je to u ljudskoj prirodi. Svi smo pomalo voajeri. Većina zna da su ti programi obično smeće i osuđuju takve programe ali ih i dalje svi manje-više gledaju.

U tom slučaju evo par praktičnih saveta kako da izbegnete ovakve sadržaje:

Zamenite redosled TV kanala

Pomenuti sadržaji se emituju na televizijama koje imaju nacionalnu frekfenciju, koje su veoma gledane pa su stoga kod većine ljudi visoko rangirane na listi tv kanala na našim tv prijemnicima.

Pink vam je na četvorci!? Zamenite redosled kanala tako što ćete pink staviti na primer pod rednim brojem 45. Na ovaj način ćete izbeći da naletite na ovaj program dok upražnjavate svoju naviku da nesumično listate kanale. U zavisnosti od kondicije u kojoj vam se nalaze prsti potrebno je i rangirati kanal- dakle: dosta kondicije, što veći redni broj!

Odaberite prave izvore informacija

Veliki broj dnevnih novina uvrštava vesti iz ovakvih šovova u svoje štampane i internet publikacije. Čitate “Blic”!? Budite sigurni da čete naleteti na frapantnu ispovest Miloša 16 i obnaženu Micu Drocu!

Informišite se na sajtovima www.b92.net i www.rts.rs koji sadrže sve važno iz drugih medija ali ne i vesti iz rijaliti šovova!

Promenite temu

Pijete kafu sa prijateljem i prva rečenica koju progovori je “jesi li video/la kako je onaj ono uradio onde onoj”. Direktno mu pokažite da vas to ne zanima i predložite drugu temu. Ako ovo ne urodi plodom pokušajte ponovo ali ovog puta budite krajnje diskretni tako što ćete mu/joj odalamiti jednu šljagu.

NE GLEDAJ PA KRITIKUJ VEĆ JEDNOSTAVNO IGNORIŠI!

 

Preuzeto sa: http://www.zlatibor.comze.com/kako-protiv-rijalitija/

 

Evropski IzvešTaj O SaobraćAjnoj Nezgodi - PDF Download

Kako da...? (upustva) Trekbekovi (0) Komentari (5)   
 

 
 
Prema novom Zakonu o saobraćaju, koji stupa na snagu 10. decembra, svi vozači motornih vozila, vlasnici polisa autoodgovornosti, dužni su da u vozilu imaju primerak Evropskog izveštaja o saobraćajnoj nezgodi i da ga pokažu na zahtev ovlašćenog službenog lica.

U skladu sa novim Zakonom, osiguranici koji polisu autoodgovornosti zaključe od 10. decembra, uz nju će automatski dobijati taj formular, ali oni koje su zaključili osiguranje pre stupanja zakona na snagu, moraju da ga preuzmu u osiguravajućem društvu kod kojeg su se osigurali.

Evropski zapisnik o saobraćajnoj nezgodi je standardan obrazac koji se koristi u celoj Evropi i validan je umesto policijskog izveštaja u slučaju malih šteta, odnosno manjih saobraćajnih nezgoda, u kojima nema povređenih i poginulih, a materijalna šteta je manja od 500 evra i gde nije potrebno pozvati policiju na uviđaj.

U slučaju saobraćajne nezgode, njeni učesnici su dužni da Zapisnik popune, potpišu i međusobno razmene, kao i da sa vozilima dođu u osiguravajuće društvo. Uredno popunjen Evropski izveštaj oštećeno lice i osiguranik mogu koristiti uz odštetni zahtev po osnovu osiguranja od autoodgovornosti, u slučaju malih šteta, saopšteno je iz te kompanije za osiguranje.

Izvor: Press

Kako šTedeti Novac- Jednostavno ObjašNjenje

Kako da...? (upustva) Trekbekovi (0) Komentari (10)   

Kako Pozajmiti Novac - Jednostavno ObjašNjenje

Kako da...? (upustva) Trekbekovi (0) Komentari (2)   

Kako Investirati Novac - Jednostavno PojašNjenje

Kako da...? (upustva) Trekbekovi (0) Dodaj komentar   

Kako Da Se Oslobodite Straha Od Javnog Nastupa

Kako da...? (upustva) Trekbekovi (0) Komentari (2)   


TREMA 


STRAH OD JAVNOG NASTUPA


Strah od javnog nastupa normalan je i prirodan osećaj. Tremu imaju svi, glumci pred predstave, pevači pred koncerte, profesori pred predavanja pa i političari pred javne govore. Takvog straha teško je i gotovo da se i ne može u potpunosti osloboditi, ali se može i to u značajnoj meri ublažiti. Do te mere da neće biti nikakva prepreka istupanju pred drugim ljudima. 
 
Tremu psiholozi objašnjavaju kao strah od sramoćenja. Bojimo se da će naši nedostaci izaći na videlo i da ćemo tako postati manji u tuđim očima, jer svakim izlaskom pred publiku, tj. mnoštvo okupljenih ljudi, na kocku stavljamo imidž koji smo o sebi stvorili.
 
Javlja se strah da će videti nešto što ne želimo da se o nama zna. Ali, u većini slučajeva takav osećaj nije realan jer nijedan nastup nije pitanje života i smrti, iako se nama uglavnom čini. Neki ljudi takođe tremu osećaju iako na svesnom nivou nemaju nikakvog straha, nego im se javlja neka nepoznata unutarnja blokada. Suši im se grlo, osećaju grč u trbušnim mišićima, snažno lupanje srca, znojenje, zaborav, drhtanje glasa. Govornik zna da se njegov strah može primietiti i spolja pa ga i to još dodatno plaši. Uprkos svemu tome, javno istupanje je nužno, jer bilo bi neodgovorno odustati od javnog nastup samo zbog straha. U jednu ruku to možemo nazvati i kukavičlukom, zato se strahu i tremi, ne da treba, nego mora suprotstaviti. I tremu i strah ćemo najbolje umanjiti ako svesno napravimo realnu procenu. Što istupom pred drugim ljudima možemo dobiti a što izgubiti. 
 
Razmislite koji su vaši ciljevi zbog kojih trebate javno nastupiti, ali isto tako i što može krenuti po zlu. Šta možete izgubiti ako nešto ne ispadne onako kako ste zamislili. Morate pristati na gubitak radi dobitka. Trebate pristati na to da se primieti vaša pogrešivost, da će ljudi primijetiti da ste možda manje sposobni nego što biste hteli da se zna. Da niste savršeni. Ali nemojte se ni truditi to sakriti jer niko nije savršen. Setite se bilo koje javne osobe. Ni jedna od njih nije savršena, svi imaju svoje mane, ali je bitno da znaju svoje vrline istaknuti i da se ne boje stati pred reflektor. 
 
Tajna uspeha je u prihvatanju činjenice da niste savršeni, da nikad nećete biti ali da ste svesni da možete ponuditi nešto dobro ili novo, nije važno. Strah i sram će biti veći ukoliko govornik nije navikao na javne nastupe, zatim ako je publika brojnija, ako je izdvojen i izložen pogledima kao na pozornici, te ako nije navikao na dodatna pomagala kao što su mikrofoni, kamere. Dakle, strah ćete umanjiti ako se privikavate na ovakve situacije. 
 
Takođe, trema je izraženija ako neko previše pridaje važnosti svome nastupu. Početnici će uviek biti lošiji. Ako ste super uspešni u jednom području pri maloj promeni opet će se javiti strah. Ali ljudi ne pamte greške i blagonakloni su posebno prema početnicima. 
 
Pri suočavanju sa strahom najbolji prijatelj je priprema. Morate se dobro pripremiti prie svakog nastupa. Budite sigurni da ste dobro uvežbali tekst, pesmu, da ste dobro informirani o temi o kojoj ćete govoriti. Logika je jasna, što bolje nešto radite, veće je vaše samopouzdanje i manja trema. Zato je potrebno raditi na sebi i vežbati. Pohađajte različite seminare, idite na predavanja, radite sa stručnjacima. Zanimljivo je da trema zavisi i od fizičke kondicije. Što smo u boljoj opštoj formi trema je manja. 
 
Strah će se smanjivati što budete sigurniji u sebe u bilo kojem području i što se budete manje podcenjivali. Zato vežbajte, učite, usvojite što više veština, ne istupajte u javnost bez dobre pripreme, mislite na sve, pomagala koja ćete koristiti, kakva je pozornice, o kakvoj se publici radi, prikladno se obucite. I najvažnije ne pokušavajte na pozornici biti ono što niste.

 

Kako Da NeđEte Posao (Preko Interneta)?

Kako da...? (upustva) Trekbekovi (0) Dodaj komentar   

 

Komunikacija putem Interneta postala je neizbežna, pored ostalog i kada je u pitanju traženje posla. U odnosu na "tradicionalnije" načine traženja posla, Internet omogućava udobno i brzo traganje po podacima i informacijama na specijalizovanim sajtovim za zapošljavanje, gde je pristup gotovo trenutan. Potražilac posla može da dobije željene podatke o radnom mestu, da poslodavcu odmah pošalje pitanje ili se prijavi na oglas. Upotrebljivost Interneta za traženje posla je ogromna, a troškovi su zanemarljivi. Uostalom, informacije o ponudi radnih mesta na sajtovima su dostupne non-stop, bez obzira na vikende, praznike ili godišnje odmore.

Sa strane poslodavca prednosti Interneta su takođe velike. Inovativne firme dobro znaju kakvu prednost ima novi medij - otvara im nezamenjive mogućnosti pregleda tržišta radne snage. Oni mogu u trenutku iz baze podataka kandidata da izdvoje one koji najviše zadovoljavaju kriterijume za određeno radno mesto. Time poslodavci izbegavaju dugotrajno traganje po nepreglednim arhivima biografija, skupo oglašavanje po medijima i slično.


Domaći Internet



U razvijenom inostranstvu Internet je dominantan medij berze poslova, mada se i kod nas stvari polako kreću u tom pravcu. Danas je domaći Internet, ako ne bogatiji, onda barem jednak sa novinama po broju oglasa za zapošljavanje, a često se dešava da se isti oglas na Internetu pojavi pre nego u drugim medijima. Kod nas postoji nekoliko specijalizovanih Internet servisa za oglašavanje koji kategorizuju oglase po delatnostima i objavljuju pretražnju i ponudu. Prednost tih stranica je u tome što su oglasi sadržajno mnogo opširniji od oglasa u drugim medijima, pružaju više informacija o preduzeću, radnom mestu i uslovima, a često sadrže i link na stranice određene firme, na kojima može odmah da se sazna čime se ona bavi, kako je strukturirana i šta nudi.

Od domaćih servisa za zapošljavanje, poslednjih meseci naročito se razvila Berza rada ekonomskog portala Economy, koji se nalazi na adresi www.economy.co.yu/berza_rada. Kako ističe Srđan Janković, urednik ovog portala, Berzu rada mesečno poseti oko 30.000 korisnika Interneta, a tokom istog perioda broj objavljenih oglasa od strane poslodavaca je preko 200. Takođe, na ovom sajtu možete da se prijavite i da putem e-maila dobijate obaveštenja o slobodnim radnim mestima iz odabrane oblasti. Za sada je broj postavljenih radnih biografija 180. U narednom periodu, na portalu Economy možete da očekujete izradu Mobil servisa koji će omogućiti dobijanje obaveštenja o slobodnim radnim mestima putem mobilnih telefona.



Izbor sajtova


 

Na sajtu www.rztr.co.yu Republičkog zavod za tržište rada možete pronaći uglavnom oglase za državni i društveni sektor i jedan deo privatnih preduzeća. Na vrhu početne strane nalaze se pristupi za oglase "Tražite posao" i "Nudite posao", gde je omogućeno zadati pretraživanje po delatnostima, nazivu firme, gradu i ključnoj reči. Pored ovoga, sajtove koji objavljuju oglase za posao treba svakodnevno posećivati i to na adresama www.infostud.com/poslovi/poslovi.php koji sadrži bogatu ponudu raznovrsnih poslova, poseban deo za studentske poslove i opciju "Baza podataka" koja pruža mogućnost postavljanja vaše biografije koja je dostupna poslodavcima. Redovno se oglasi objavljuju i na www.beocity.com, www.oglasi.org.yu/board, www.poslovi.net i www.halooglasi.co.yu.

Pored prijavljivanja na specijalizovane sajtove za pronalaženje poslova, poželjno je da vaš CV poslovnu biografiju) ostavljajte i u bazama podataka konkretnih firmi u kojima biste želeli da se zaposlite. Linkove do firmi iz određene oblasti možete da pregledate u npr. privrednom katalogu domaćeg pretraživača www.krstarica.com koji je dosta bogat. Time ćete imati uvid u firme koje su vam manje ili više interesantne, a sigurno ćete poželeti nekoj od njih da pošaljete svoj CV. Ako procenite da je vredno pokušati, u tome se nemojte ustručavati, bez obzira na to što ta firma nije objavila konkurs. Možda slučajno "ubodete" pravi trenutak, a iako ne, ostaćete u nekoj njihovoj bazi, pa će vas možda u budućnosti kontaktirati.

Ako vam je neka firma naročito interesantna, a nije vam odgovorila, ubeležite u neki podsetnik kada ste im i šta poslali, pa slično učinite i kroz nekoliko meseci – možda tada budu povoljnije okolnosti.

Ako nameravate da ozbiljno tražite posao i da u tome budete uporni, nikako ne zapostavite i ostale načine traženja posla. Takođe, nemojte smetnuti s uma da Internet nije čarolija, već samo još jedan način da povećate svoje šanse za pronalaženje posla. Zato ga maksimalno koristite.


Radi preglednosti i lakšeg snalaženja:

Adrese iz teksta


Dodatne adrese - koje mogu olakšati traženje posla preko interneta ili (nadamo se) pronaći Vam isti


Adrese priložene od strane članova foruma


Strane firme, organizacije ...


Domaće firme, organizacije ...


Za studente, djake i ...


Saveti:



Job search sajtovi (linkovi sakupljeni iz poruka sa ove teme):


Austrija:

 

sadržaj preuzet sa: elitesecurity.org

Kako Da Naplatite Robu PoužEćEm

Kako da...? (upustva) Trekbekovi (0) Komentari (5)   

 

Poslati robu i naplatiti pouzećem možete uraditi preko "Pošte srbije" odnosno njihove posebne usluge:

Otkupni paket
je usluga kojom pošiljalac zahtava uručenje paketa primaocu uz prethodnu naplatu otkupnog iznosa u svoju korist. Posebna usluga "otkupna pošiljka” označava se na obrascu Paketska adresnica. Uz otkupni paket, predaje se i popunjen uplatni dokument, po kome se pošiljaocu doznačava otkupni iznos.

Dakle kao da šaljete običan paket samo što na paketskoj adresnici treba da navedete iznos otkupnine (sve nedoumice možete razjasniti na šalteru pošte).

Na slici ispod je data pravilno popunjena paketska adresnica:

 

Kliknite na sliku da je uveličate

Kako Da NapišEte Propratno Pismo

Kako da...? (upustva) Trekbekovi (0) Komentari (2)   

Iako su mišljenja o tome da li poslodavci propratna pisma (Cover Letter na engleskom) uopšte čitaju, naša preporuka i savet je da ih svakako priložite zajedno sa biografijom. Jer, bez obzira na to da li će potencijalni poslodavac pročitati prvo Vaš CV, pa tek onda propratno pismo, ili pak obrnuto, ili ga možda neće čitati uopšte, svi oni očekuju da se propratno pismo nađe zajedno uz vašu biografiju.

A šta je propratno pismo? Dokument koji je prilično značajan za Vaše predstavljanje potencijalnom poslodavcu. Jer, bez obzira na sve podatke u biografiji, i na način njene prezentacije, ipak je to samo skup više–manje sličnih podataka koji Vas neće previše izdvojiti od ostalih kandidata. Dakle, propratno pismo je Vaša šansa da ostavite što bolji utisak na potencijalnog poslodavca. I sam stil pisanja propratnog pisma donekle je različit od stila pisanja biografije. Dok biografija u stvari predstavlja sumu Vaših ukupnih znanja i kvalifikacija, taksativno navedenih, dotle je propratno pismo pravi način da potencijalni poslodavac uoči Vašu veštinu u pisanoj komunikaciji. Propratno pismo takođe treba i da Vas predstavi na pravi način, da istakne, a ne pobroji Vaše kvalifikacije, da detaljnije pojasni ono što je u biografiji samo naznačeno. Sve to, sa samo jednim ciljem – da Vam potencijalni poslodavac zakaže usmeni razgovor.

Propratno pismo je, inače, prilično kratka forma sa jasno organizovanom strukturom. Preporuke u vezi sa izgledom stranice, tipom slova, poravnanjem i ostalim grafičkim i vizuelnim elementima isti su kao i oni koji su navedeni u uputstvu za pisanje CV-a, tako da ih ovde nećemo navoditi. U zaglavlju pisma navedite Vaše podatke (ime, prezime, adresu, kontakt). Pod kontaktom se podrazumevaju telefon i eventualno e-mail adresa. Pravila učtivosti nalažu da se broj mobilnog tetlefona ne navodi, osim ukoliko to poslodavac izričito nije zahtevao u oglasu, odnosno, ukoliko kandidat nema nijedan drugi.

Ispod adresnih podataka, u levom uglu, navodite ime, prezime, funkciju i organizaciju onoga kome se obraćate. Najbolje bi bilo da znate ime osobe koja će čitati Vaše pismo i da se direktno njoj obratite.

Ispod adrese primaoca sledi datum. Datum se piše arapskim brojkama, bez nule ispred jednocifrenih brojeva, sa tačkom iza. Nakon datuma piše se puno ime meseca, pa onda godina sa četiri cifre i tačkom. Ispred datuma možete navesti i me grada iz kojeg pišete (npr. Beograd, 25. novembar 2004. godine). Pismo počinjete sa Poštovani gospodine/gospođo, a završavate uobičajenim frazama „Sa poštovanjem”, „Srdačan pozdrav” i sl.

U prvom pasusu Vašeg propratnog pisma obavezno treba da navedete za koje radno mesto konkurišete i gde ste dobili obaveštenja o konkursu. Ukoliko konkurišete na više radnih mesta u istoj firmi, nemojte se stideti da to i navedete. U drugom pasusu pisma navedite sve kvalifikacije koje posedujete i veštine kojima baratate (poznavanje jezika, rad na računaru, učešće na seminarima, obrazovnim skupovima i sl.). Nikako se ne ograničavajte na puko nabrajanje i navođenje. Dodajte kratko i sažeto obrazloženje za svaku od kvalifikacija. Najbolje bi bilo da prethodno stečena iskustva, kvalifikacijame i veštine izložite po nekakvom hronološkom redosledu. Važno je i da procenite koje su od Vaših veština interesantne za konretno radno mesto, te da na njih stavite akcenat.

Pretposlednji pasus Vašeg propratnog pisma trebalo bi da potencijalnom poslodavcu da Vaš odgovor na pitanje „Zašto želiš baš taj posao?”. Dakle, potrudite se da ostavite utisak da ste, ne samo prava osoba za taj posao, nego i da je taj posao pravi za Vas.

Na kraju, pre onog „Srdačan pozdrav” obavezno izrazite spremnost za usmeni razgovor, čime potencijalnom poslodavcu sugerišete konkretne namere.

Ukoliko uz propratno pismo i CV poslodavcu šaljete još neka dokumenta, obavezno navedite, na kraju, propratnog pisma, koja su dokumenta u pitanju. Ukoliko ih nemate biće dovljno da na kraju propratnog pisma navedete samo CV.

Opširne informacije u vezi sa poslovnom korespondencijom, pisanjem biografije, eseja, motivacionog pisma i ostalih dokumenata neophodnih pri traženju zaposlenja možete naći na adresi www.infostud.com

Kako Da NapišEte Poslovno Pismo

Kako da...? (upustva) Trekbekovi (0) Komentari (3)   

 

Osnovni elementi
Zaglavlje/adresant
Datum
Adresat
Predmet
Uvodni pozdrav
Tekst
Završni pozdrav
Ime i prezime i potpis
Prilozi

Poslovno pismo osnovni je vid komunikacije u savremenom poslovanju, čija je svrha da čitaocu pruži određenu informaciju. Iako poslovno pismo po pravilu služi za komunikaciju između dve različite kompanije, kada god želite da imate trajnu zabelešku o tome da ste nekom poslali neku informaciju, odlučite se za pisanje poslovnog pisma.

Ova vrsta dokumenta ima veoma jasno i precizno definisanu strukturu koja ne trpi odstupanja. Prvo, i najvažnije, primaocu poslovnog pisma mora odmah biti jasno uočljivo ko mu piše. Dakle, u vrhu stranice, zaglavlju, pišu se osnovni podaci pošiljaoca – adresanta. Preduzeća naravno imaju svoje memorandume u kojima se nalaze ovi podaci. Ukoliko je reč o individualnom poslovnom pismu, u zaglavlju stoje osnovni podaci o pošiljaocu – ime, prezime, adresa, kontakt telefon (pravilo o broju mobilnog telefona primenjuje se i u ovom slučaju), e-mail.

Sledeću celinu predstavljaju podaci o primaocu. Dakle, naziv kompanije, odnosno ime, prezime i adresa primaoca. Ukoliko znate ime i perezime primaoca, pravila lepog ponašanja vezana za ovaj vid poslovne korespondencije nalažu da se uz ime i prezime navedu i podaci o funkciji/zvanju osobe kojoj se obraćate.

Ispod adresnih podataka primaoca navodi se mesto i vreme pisanja pisma. Datum se piše arapskim brojkama, bez nule ispred jednocifrenih brojeva, sa tačkom iza. Nakon datuma piše se puno ime meseca, pa onda godina sa četiri cifre i tačkom. Nakon datuma slanja pisma, navodi se predmet pisma, odnosno kratak i jasan opis sadržaja pisma (npr. Predmet: Ponuda)

Primaoca pisma oslovljavajte u skladu sa pravilom – ako je primalac poznat, pismo započinjete rečima „Poštovani gospodine/gospođo Petrović”. Ukoliko ne znate ime i prezime adresanta, pismo počinjete samo frazom „Poštovani”. Prvi pasus Vašeg poslovnog pisma treba da sadrži jasnu i preciznu informaciju o razlozima Vašeg obraćanja adresatu. Ostali deo teksta treba da se odnosi isključivo na predmet Vašeg pisma. Informacije treba da su kratke, stil pisanja jasan i sažet. Posebnu pažnju obratite na pravopis. Poslednji pasus, pre pozdrava, služi da iznesete svoja očekivanja u vezi sa predmetom Vašeg pisma. Na kraju, naravno, pozdrav. Opet formalan – „S poštovanjem” , „Srdačan pozdrav” i sl. Veoma je važno da ne zaboravite da se na kraju pisma potpišete, ali i da obavezno otkucate svoje ime i prezime.

Na kraju, ukoliko uz Vaše poslovno pismo šaljete i bilo kakvu prateću dokumentaciju, to obavezno i navedite, na kraju pisma, pod stavkom „Prilozi”, taksativno pobrojano.

Što se grafičkog izgleda stranice tiče, u savremenoj poslovnoj komunikaciji postoji više prihvaćenih oblika poslovnog pisma – blok forma, zupčasta, kombinovana, slobodna... No, bez obzira za koju se formu odlučite, navedeni elementi isti su za sve. Što se tipografskih pravila tiče, i ovde važi preporuka da koristite standardne fontove, dakle, Times New Roman ili Arial, ne veće od 12 tačaka.

Opširne informacije u vezi sa poslovnom korespondencijom, pisanjem biografije, eseja, motivacionog pisma i ostalih dokumenata neophodnih pri traženju zaposlenja možete naći na adresi www.infostud.com

Kako Da NapišEte CV

Kako da...? (upustva) Trekbekovi (0) Komentari (8)   

Kako napisati CV

CV je dokument koji je danas obavezni deo svake prijave za posao. Svrha CV-a, (Curriculum Vitae na latinskom, Resume na engleskom) odnosno biografije jeste da Vas i Vaše obrazovanje, odnosno stručne kvalifikacije predstavi potencijalnom poslodavcu.
Ovaj dokument treba da bude, pre svega, koncizan i lepo strukturisan i da Vas, naravno, predstavi u najboljem mogućem svetlu.

Na internetu postoji mnoštvo vodiča koji će Vas, do najsitnijih detalja, uputiti u tajne pisanja CV-a za svaku konkretnu situaciju. Jedinstveni obrazac pisanja CV-a ne postoji, no, ipak, iz sveg tog mnoštva može se izvesti nekoliko smernica koje Vam mogu pomoći da lakše napravite potrebni dokument.

CV koji pišete prilikom konkurisanja za posao ne bi trebalo da bude duži od jedne A4 strane. Dokument se piše slovima Arial ili Times New Roman, s tim što je u pošti Srbije kao zvaničan tip slova u upotrebi Times New Roman. Veličina slova bi trebalo da bude između 10 i 12, ali nikako preko 12 jer prevelika slova ostavljaju loš utisak. Propisana veličina slova za dokumente ovog tipa u Pošti Srbije je 12.

Uz CV se šalje i propratno pismо, čak i ako nije eksplicitno naznačeno da je propratno pismo potrebno. Ovo pismo ima za cilj da upozna čitaoca sa Vašom biografijom, da uputi na njene važne delove, a može sadržati i nešto što niste mogli staviti u biografiju zbog nedostatka prostora. U pismu jasno naznačite za koji posao se prijavljujete.

Za slanje prijava poštom, pronađite adekvatne koverte A4 ili eventualno A5 formata. Potrudite se da celokupni izgled pošiljke odaje izgled uredne i obrazovane osobe.

Sama biografija bi, u skladu sa važećim opštim pravilima, trebalo da sadrži sledeće: lične podatke, cilj biografije, obrazovanje, nagrade i priznanja koje posedujete, praktično iskustvo, vannastavne aktivnosti, strane jezike, znanje kompjutera, hobije.

Lični podaci

Ovde treba navesti ime i prezime, datum i mesto rođenja, adresu stanovanja, e-mail, telefon i nacionalnost. Ukoliko imate dve adrese ili dva telefona, navedite oba. Broj svog mobilnog telefona izostavite, sim ukoliko to poslodavac izričito nije zahtevao u oglasu, odnosno, ukoliko nemate nijedan drugi kontakt telefon. U rubrici lični podaci navedite i svoj bračni status, odnosno decu, ukoliko ih imate. Pomenite i roditelje i njihova zanimanja.

Ukoliko Vaša biografija privuče nečiju pažnju, ta osoba će pažljivije pogledati Vaše lične podatke. Važno je samo da su oni tu. Naročito se nemojte truditi da ulepšavate tekst različitim tipovima slova, crtežima, animacijama i slično. Jedino morate obratiti pažnju da ime i prezime bude napisano većim slovima, kako bi čitalac imao jasnu sliku čija je to biografija. Naslov „Biografija” (Curriculum Vitae, Resume) trebalo bi da stoji u gornjem delu strane, međutim, ako nemate prostora možete ga i izostaviti, jer, ukoliko je biografija dobro napisana, biće jasno o čemu se radi, pa se to ne mora naglašavati.

Cilj pisanja biografije

Cilj treba da je koncizno napisan i da označi šta Vi želite od svoje karijere, odnosno radnog mesta, shodno vrsti posla za koji konkurišete. Može biti napisan u jednoj ili u nekoliko rečenica. Pisanje cilja može da bude prilično teško, tako da savetujemo da malo više vremena i pažnje posvetite upravo ovom delu CV-a.

Obrazovanje

Ukoliko ste završili fakultet, navedite akademsko zvanje, i kada i gde ste diplomirali. Prosek ocena navedite samo ako je reprezentativan

Nagrade

Informacije o nagradama i priznanjima se unose nakon informacija o obrazovanju. Možete ih uneti i u okviru obrazovanja ali bi to može da deluje prenatrpano, ali i nepregledno za osobu koja čita Vašu biografiju. Takođe možete navesti stipendije, nagrade, konkurse u inostranstvu na kojima ste aplicirali tokom akademskog školovanja. Ovde ne morate navesti samo naziv, godinu i mesto. Možete, u nekoliko reči, i opisati ono što smatrate da je bitno kod ovih nagrada, stipendija itd.

Praktično iskustvo

U okviru praktičnog iskustva navedite sva dosadašnja radna angažovanja. Nemojte umanjivati ono što ste radili, i nemojte se stideti toga. Navedite gde ste radili, kada i koliko. Koje su bile Vaše odgovornosti i šta ste tamo naučili. Pokažite budućem poslodavcu da ste osoba koja želi da uči i razvija svoje potencijale u svim situacijama. Sveukupno gledano, ove informacije treba da Vas predstave kao osobu koja ima inicijativu i kreativnost. Ne zaboravite da treba da ubedite čitaoce Vaše biografije da ste baš Vi ona prava osoba koju traže.

Ostale aktivnosti

Ovde mozete navesti konferencije i seminare na kojima ste učestvovali, kako u zemlji, tako i u inostranstvu. Dobro napisan deo sa ostalim aktivnostima bi trebalo da Vas predstavi kao dinamičnu osobu koja preuzima inicijativu i spremna je da se izbori za dobro svoju poziciju.

Strani jezici

Navedite sve jezike kojima se služite, sa naznakom koliko dobro poznajete taj jezik. Obavezno navedite, ukoliko imate, neku međunarodno priznatu diplomu za strani jezik.

Znanje kompjutera

Napišite sve što znate, uključujući poznavanje Interneta i editovanje teksta. Nije potrebno da znate da programirate u C ++ ili u javi, osim ako ne konkurišete za mesto programera. Najbolje bi bilo da navedete da li se i koliko služite osnovnim Microsoft apilkacijama iz Office paketa – Word-om, Excel-om i Internet-om. To je minimum. Ukoliko ne posedujete neka od ovih znanja odmah se posvetite učenju, jer je ovo minimum koji traži bilo koja organizacija u inostranstvu, a sve više i u našoj zemlji.

Hobiji

Navedite ih ukoliko vam je ostalo prostora. Hobiji i ostala interesovanja deluju lepo u svakoj biografiji jer Vas predstavljaju kao osobu koja, uz rad, zna da uskladi i zabavu u svom životu. Nije potrebno da posedujete 20.000 poštanskih markica da biste to označili kao hobi. Možete navesti i čitanje određene literature ili bavljenje sportom (pogotovo ako ste ostvarili neke značajnije rezultate u tom pogledu). Ukoliko ste (ne)pušač, i to pomenite.

Nastojte da svi Vaši podaci budu upakovani na jednu stranu A4 formata. Ukoliko se traže detalji, ili Vi smatrate da je to izuzetno važno za posao koji tražite, možete, izuzetno, preći i na drugu stranu. Ipak, preporučuje se da CV ne bude duži od jedne strane A4 formata.

U ovom kratkom uputstvu navedeni su samo neki standardni delovi koje bi biografija trebalo da sadrži. Njen sadržaj, ipak, zavisi od onog koji je piše, jer, naravno, možete dodati ono što mislite da je potrebno i kreirati biografiju prema svom nahođenju. Želimo vam puno sreće.

Opširne informacije u vezi sa poslovnom korespondencijom, pisanjem biografije, eseja, motivacionog pisma i ostalih dokumenata neophodnih pri traženju zaposlenja možete naći na adresi www.infostud.com

Some rights reserved ®