DOW teorija postoji skoro 100 godina a ipak, i u danasnjem visoko kompjuterizova
vremenu, osnove Dow teorije i dalje vaze. Razvijena od CHarles Dow-a doradjena
Hamilton i definisana od Robert Rhea, teorija se bavi ne samo tehnickom analizom
kretanjem cena akcija nego takođe i filozofijom berze. Mnoge ideje i komentari izl
Dow-a i Hamilton-a su na kraju postali aksiomi wall street-a ( ulica gde se nalazi )
ima onih koji veruju da su se vremena promenila, samo citanje teorije ce potvrditi
ponasa isto danas kao i pre 100 godina.
Teorija kako je prezentovana ovde je preuzeta iz knjige Robert-a Rhea, "The Dow
Iako se teorija pripisuje Dow-u, u stvari su pisanja William Hamilton-a posluzila ka
za ovu knjigu i za pravi razvoj teorije. Iako mnogi koncepti mogu biti primenjeni n
pojedinacne akcije, treba imati na umu da su ovo koncepti koji se najbolje vide kr
grupe akcija - indeks. Gde je moguce, veza između danasnjosti i originalne teorije
demonstrirana.
Okolnosti:
Charles Dow je razvio teoriju od svojih analiza kretanja cena akcija krajem 19. vek
svoje smrti 1902, Dow je bio vlasnik dela i urednik : The Wall Street Journal-a " Ia
nije napisao knjigu na temu Dow teorije, pisao je editorijale u kojima su se mogli
njegovi pogledi na spekulacije i na ulogu indeksa na berzi, a u stvari su S.A. Nelso
William Hamilton napisali teoriju u obliku u kom je znamo danas.
Nelson je napisao knjigu "ABC Of Stock Speculation " i bio je prvi koji je koristio te
theory." Hamilton je dalje razvijao teoriju u seriji clanaka u " Wall Street Journal-u
do 1929.Hamilton je takođe napisao "The Stock Market Barometer" 1922. koja je
obja?njavala teoriju u detaljima.
1932. Robert Rhea razvija teoriju dalje, analizom nekih 252 editorijala kroz koje su Dow
(1900-1902) i Hamilton (1902-1929) prenosili svoje misli o berzi. Rhea se takođe pozivao na
Hamiltonovu knjigu "The Stock Market Barometer".
Ova teorija se zasniva na setu pretpostavki :
Pretpostavke ove teorije moraju biti prihvacene da bi se sama teorija uopste razmatrala.
Naravno, ako bi se ikad dokazalo da ovi aksiomi nisu tacni, i ova teorija bi izgubila svoju
potporu.
Prva pretpostavka je :
Manipulacija
Manipulacija primarnog trenda je ne moguca. Kad je veliki ( ogroman ) novac u pitanju,
izazov manipulacije je takođe veliki. Nema argumenata da bi se cene mogle manipulisati,
međutim nema govora o tome da se mo?e manipulisati primarni trend. Svaka manipulacija
traje od nekoliko dana do nekoliko nedelja, i mogla bi biti izazvana od velikih investitora,
investicija , glasina itd..POjedinacne akcije mogu biti manipulisane, akcija krene naglo gore
naglo dole i nastavi sa svojim primarnim trendom .
Primeri: " PairGain Technology" akcije su skocile zbog lazne vesti na Bloomberg internet
sajtu. Međutim, kada je prevara otkrivena, akcija je pala na predjasnji nivo i svoj primarni
trend.
1979/80 bilo je pokusaja da se manipulise cenom srebra od brace Hunt. Cena Srebra je
poletelo na preko 50$ po finoj unci, ali se brzo vratila i nastavila svoj dugi pad posle otkrica
pokusaja manipulacijom trzista.
Dok je na kratak rok prevara radila, dugi trendovi su nadjacali za oko mesec dana. Hamilton
je takođe primetion da čak iako se individualne akcije mogu manipulisati, celu berzu je ne
moguce jer je ova jednostavno prevelika za manipulacije pojedinaca ili čak i ogromnih
pojedinacnih investitora.
Prosek je sve uzeo u obzir:
Berza Reflektuje sve informacije u cenama. Sve sto treba da se zna, neko već zna i ugradio
u svoju cenu. Cene predstavljaju total svih nadanja, strahova, ocekivanja itd od svih ucesnik
Kretanje kamatnih stopa, ocekivanja zarada, plan zarada, izbori za predsednika, i sve ostalo
je već uracunato u cenu. Neocekivane stvari će se dogoditi povremeno, ali obicno to mo?e
samo da promeni kurs na kratki rok. Primarni trend ostaje nepromenjen.
POgledajte primere svaki dan na berzi.Cena Coca kola je krenula u pad, pa je ponesena
ostatkom berze, pocela da raste u Oktobru i Novembru 1998 ali je u decembru nastavila da ponovo pada i uskladjuje se sa svojim primarnim trendom. Po Dow teoriji, to kretanje cene
nasuprot primarnom trendu se zove sekundarno kretanje ili sekundarni trend.
Hamilton primecuje takođe da berza ponekad reaguje negativno na dobru vest. Za njega ,
razlog je jednostavan: Berza gleda u buducnost. U trenutku kad je vest dospela do javnosti,
ona se već ogleda u ceni. Ovo obja?njava stari aksiom Wall Street-a . Kupi na glasinu, prodaj
na vest. Kako se glasina siri, kupci pojacanom kupovinom podizu cenu akcija. Kad je vest i
zvanicno objavljena, cena je već dostigla nivo kvaliteta te vest. Yahoo je klasican primer,
Ako uporedite cene akcija yahoo-a po tromesecjima, yahoo cena raste sve do izvestaja o
zaradi. Iako zarada čak i prevazidje ocekivanja svaki put, cena akcija padne za oko 20% čim
se izvestaj objavi.
Teorija nije savrsena:
Hamilton i Dow spremno primecuju da Dow teorija nije recept da se predvidi berza. Ovo je
samo set principa koji treba da pomognu investitorima u njihovom istrazivanju berze. Dow
teorija obezbedjuje mehanizam za investitore koji uklanja deo emocija vezanih za berzu.
Hamilton zato i upozorava da investitori ne bi trebalo da budu pod uticajem zelja. U analizi
trzista , vodite racuna da budete objektivni i prepoznajte ?ta postoji a ne ?ta zelite da vidite.
Poruka je da su metodi indentifikacije primarnog trenda jasni i jednoznacni, i ne mogu se
razlicito interpretirati.
Iako ova teorija nije razvijena za trgovinu na kratki rok, ipak ima svoju vrednost. Bez obzira
na vremenski okvir, uvek vredi informacija koji je primarni trend. Oni koji uspesno primenjuju
Dow teoriju, retko su trgovali vise od 4,5 puta godisnje, ka?e Hamilton. Ne zaboravite,
dnevne , nedeljne i kratke fluktuacije cene mogu biti proizvod manipulacije, ali ne i primarni
trend.
Hamilton i Dow su pokusavali da razviju filter koji bi izolovao dnevne fluktuacije, i nikad nisu
brinuli o nekoliko poena ili o pronalazenju tacnog donjeg nivoa i vrha cene. Njihov glavni cilj
je bio da otkriju primarna i velika kretanja na berzi. Oba preporucuju proucavanje trzista na
dnevnoj osnovi, ali takođe preporucuju, koncentraciju na primarni trend. Vrlo je jednostavno
biti uhvacen u zaru trenutka i zaboraviti na primarni trend.
