BLOG
1)Šta je blog?
Termin “Blog” nastao je skraćivanjem dve reči - Web Log, što bi se moglo u ovom kontekstu prevesti kao Web dnevnik (diary). Fraza Web Log se inače u Internet tehnologiji koristi za definisanje statističke aktivnosti jednog sajta (broj posetilaca, broj otvorenih stranica sajta, itd), ali u kontekstu fenomena Blog govori se o, najjednostavnije rečeno, javnom vođenju dnevnika putem Web stranice. Termin Blog u engleskom jeziku znači istovremeno i kreirati (praviti) Blog, kao glagol (to blog).
Tehnički posmatrano, Blog predstavlja vrstu automatizovanog Web sajta, gde se sadržaj (tekstovi, slike, multimedia) unosi i prikazuje hronološki, što predstavlja bitnu razliku u odnosu na klasičan prikaz sajtova sa vestima, gde se posebno izdvajaju najvažnije vesti (pogledati izbor prikazanih vesti na prvim stranicama sajtova sa vestima). Na ovaj način se dobija pravičan prikaz svih članaka (Blog unosa) koji se objavljuju, bez obzira na njihovu važnost.
2) Šta je "blogovanje", "bloger", "blogware" i "blogosfera"?
Blogovanje: Blogging, to blog: Vođenje bloga.
Bloger: Osoba koja kreira i vodi blog.
Blogware: Weblog softver (takođe poznat i kao blog software ili blogware) je kategorija softvera koja sadrži specijalizovanu formu CMS-a (Content Management Systems) specijalno dizajniranog za kreiranje i održavanje web blogova (npr. Wordpress ili Blogger)
Blogosfera: (Blogosphere): Reč koja opisuje zajednicu kreatora i čitalaca blogova.
3) Zašto su blogovi popularni?
Postoji više razloga za ovu pojavu, ali dominantna je veoma jednostavna i jeftina procedura pokretanja Bloga, relativno jednostavan način njegove promocije putem savremenih sistema širenja poruka blogera, kao i jednostavan način participacije (učešćeća, komentarisanja) osoba koje prate Blogove.
Najbitniji razlog velike popularnosti Blogova u poslednje vreme je činjenica da pod određenim uslovima, popularni Blogovi su mnogo “vidljiviji” na pretraživačima u odnosu na slično popularne klasične Web sajtove. Kaže se da pretraživači “vole” Blogove. Kako pretraživači uglavnom donose najveću pojedinačnu besplatnu posećenost nekom sajtu (u odnosu na direkno kucanje Web adrese ili linkovanje nekog drugog sajta na posmatrani), činjenica da pretraživači donose veliku posećenost Blogovima opredeljuje većinu njihovih savremenih “tvoraca” da ih koriste.
4) Prednosti i mane besplatnih blog servisa
Prednosti
-Jednostavan način kreiranja i vođenja Bloga (nije potrebno tehničko znanje da bi se napravio Blog i unosio sadržaj).
-Jednostavan način komentarisanja sadržaja na Blogu od strane njegovih čitalaca.
-Jednostavan način promocije Blogova putem tzv. deljenja sadržaja (Syndication) – ukratko objašnjeno u narednom poglavlju.
-Različiti načini linkovanja Blogova i njihovih sadržaja – ukratko objašnjeno u narednom poglavlju.
-Veoma jednostavan način praćenja promotivnih efekata Bloga – objašnjeno u posebnom poglavlju.
Ukratko, razlika između personalnih Web sajtova i Blogova jeste u jednostavnosti upotrebe Bloga (mogu ga kreirati i voditi tehnički neobrazovane osobe), kao i u mogućnosti jednostavne promocije Bloga (što ne znači automatski da su svi Blogovi jednako “vidljivi”
Glavna prednost blogova na besplatnom blog servisu jeste brzina i jednostavnost kreiranja bloga, kao i mogućnost trenutne promocije bloga zbog velike posećenosti besplatnih blog servisa (mnogo se jednostavnije dolazi do posetilaca bloga i komentarisanja blog unosa, jer veliki broj korisnika već koristi ove servise). Generalno posmatrano, teže je promovisati blog na sopstvenom Internet domenu u odnosu na besplatne blog servise.
Mane su što za razliku od besplatnih blog servisa, blogovi kreirani na sopstvenoj Web adresi sa posebnim blog softverom imaju mogućnost veće slobode kreiranja izgleda i dodatnih funkcionalnosti bloga, kao i nemogućnost gašenja ovakvog bloga, sem na osnovu slobodne volje njegovog vlasnika (Besplatni blog servisi imaju mogućnost da ukinu bilo koji blog na svom servisu u bilo koje vreme bez ikakvih posledica.
5) Navesti i ukratko opisati tri načina praćenja blogosferea) Da bi se došlo do adresa domaćih Blogova mogu se koristiti liste Blogova na postojećim besplatnim servisima za kreiranje Blogova npr na sajtu blog.rs na početnoj stranici postoje liste blogova "vredi pogledati" i "kandidati za vredi pogledati listu" preko koje se može pristupiti blogovima.
b) putem tzv. Blog agregatora (sajtovi koji prikupljaju i prate pisanje većeg broja različitih Blogova), kao što su:
- http://www.blogodak.com/
- http://planetoid.srpski.org/
- http://feed.blog.rs/
- http://www.blogorola.com/
- http://www.blogariat.com/
Preko navedenih Blog agregatora može se pratiti nekoliko stotina odabranih domaćih Blogova, kao i Blogovi iz regiona (Srbija, BiH/RS, Hrvatska, Slovenija). Na sajtu Blogodak.com nalazi se lista napopularnijih domaćih Blogova koji su rangirani putem internacionalnog servisa TLA Blog Juice (link Blog Juice Top lista - http://www.blogodak.com/blog_rank.php). Na svetskom nivou mogu se pregledati sledeće liste: Guardian, http://www.forbes.com/bow/, Webby Awards, www.bloggies.com... Veoma je poželjno pregledati neke od Blogova sa ovakvih lista sa aspekta proučavanja načina pisanja i kvaliteta poruka/sadržaja.
Blogovi se mogu pratiti preko sajtova koji imaju sopstvene Blog servise,
kao što je VIP Blog na sajtu B92.net (trenutno najposećeniji Blog
servis u Srbiji), PressOnline Blogovi, ColorPress korporativni Blog, itd
c) Putem RSS čitača. Postoji veliki broj različitih RSS čitača, u Web čitačima (npr. Firefox...), ili se radi o kompjuterskim (desktop) aplikacijama (npr. FeedDemon). Neki od online RSS čitača (Web sajt – RSS čitač) su:
- http://www.bloglines.com/
- http://www.netvibes.com/
- http://reader.google.com/
RSS
1) Šta je RSS?
RSS predstavlja jednostavan način za automatsko preuzimanje informacija sa web lokacija koje vam se sviđaju. Umesto da posećujete web sajtove kako biste videli da li se na njima pojavila nova vest ili članak, možete koristiti RSS (Really Simple Syndication - veoma jednostavno povezivanje). Na taj način ćete odmah biti obavešteni o najnovijim zbivanjima ili promenama na sajtovima koji vas zanimaju.
2) Šta znači agregacija i agregator?
Blog agregatori su Web sajtovi preko kojih se može pratiti aktivnost različitih blogova.(pogledati 5 pitanje iz prethodne oblasti)
3) Šta je RSS čitac (RSS Reader)?
Svrha RSS čitača je da vam uštede vreme dok surfujute Webom. Ako koristite Web neko vreme, sigurno postoji bar deset sajtova koje posećujete svakodnevno jer vam se dopadaju. Putem RSS tehnologije moguće je da preuzmete RSS adrese sajtova na koje volite da idete (ako ti sajtovi poseduju RSS adresu – pogledati sličice RSS adresa koje su predstavljene u delu Ukratko o RSS tehnologiji i njenom značaju), i da sve te adrese unesete u neki od postojećih RSS čitača.
Postoji veliki broj različitih RSS čitača, u Web čitačima (npr. Firefox...), ili se radi o kompjuterskim (desktop) aplikacijama (npr. FeedDemon). Neki od online RSS čitača (Web sajt – RSS čitač) su:
- http://www.bloglines.com/
- http://www.netvibes.com/
- http://reader.google.com/
STATISTIKE POSEĆENOSTI
1) Koja je razlika između broja poseta i broja posetilaca?
- Broj poseta (Visits)– Podatak koji govori o ukupnom broju dolazaka nekog korisnika na Web sajt, uključujući i njegov povratak u periodu vremena za koji se prave statistike posećenosti.
Broj posetilaca (broj jedinstvenih posetilaca/Absolute Unique Visitors) – Broj jedinstvenih posetilaca koji su došli na sajt u određenom periodu vremena. Jedan posetilac može napraviti nekoliko poseta u merenom periodu vremena.
2) Šta je stepen otkaza poseta?
Stepen otkaza poseta (Bounce Rate) – Ovaj podatak govori o tome koliki je procenat poseta sajtu takav da je korisnik tek što je došao na neku stranicu, odmah i otišao sa nje. Ovaj parametar govori o interesovanju korisnika za sajt, i što je procenat niži – to je interesovanje za sadržaje na sajtu veće.
3) Šta su Reffering Sites?
Sajtovi (izvori) odakle dolazi poseta (Traffic Sources/Referring Sites) – lista izvora odakle dolazi poseta na sajt, kao što su pretraživači, drugi sajtovi, direktno kucana adresa sajta, itd. Veoma bitan podatak sa aspekta praćenja promotivnih aktivnosti oko sajta.
4) U kakvoj su vezi ključne reči sa statistikama posećenosti?
Ključne reči (Keywords) – Preko kojih ključnih reči koje korisnici kucaju na pretraživačima, oni dolaze na Web sajt. Na osnovu ovih podataka vidi se kako bi trebalo koristiti upotrebljene i još ne upotrebljene ključne reči za povećanje broja posetilaca sa pretraživača.
5) Šta su Feed Subscribers?
Broj prijavljenih korisnika na RSS feed/izvor (Feed Subscribers) – Ovaj podatak govori o broju korisnika koji su nekom vremenskom periodu došli do sajta preko RSS izvora. Servis FeedBurner beleži dnevni broj korisnika RSS izvora i sve ostale statistike zasniva preko dnevnog korišćenja RSS izvora.
LINKOVANJE
1) Najbitnije karakteristike linkovanja na drugim sajtovima
- Jedan od jednostavnijih načina promocije bloga jeste prijava na Blog agregatore i pretraživače Blogova (kao što je npr. u Srbiji Pogodak.co.yu, sekcija za Blogove). Potrebno je pročitati uslove za prijavljivanje na ovakav i sličan tip servisa (npr. klasični Web direktorijumi kao što je www.globalnoselo.com).
- Komentarisanje na drugim Blogovima donosi mnogo češće direktnu posećenost (linkovanje vašeg bloga), u odnosu na bolje pozicioniranje na pretraživačima (ovo linkovanje obično ne utiče na bolji rang Bloga na pretraživačima)
- Veoma je dobro linkovati prethodne post-ove na Blogu, obzirom da se na taj način poboljšava rejting prethodnih postova na pretraživačima.
- Ako u kontekstu teme (u vezi sa temom) možete linkovati određene tekstove drugih blogera, to je veoma poželjno i uraditi, jer na taj način skrećete pažnju drugih blogera na sebe. Ako su vam članci na Blogu dovoljno kvalitetni, velika je šansa da će vas drugi blogeri čitirati. Cilj je da dođete u situaciju da vas što veći broj blogera postavi u svoj Blogroll. Što vas više blogera direktno linkuje u tekstovima ili preporučenim linkovima, vaš Blog je relevantniji,vidljiviji na pretraživačima, i samim tim – posećeniji. Ovo se postiže kvalitetom sadržaja Bloga.
1. Sajtovi koji imaju veću posećenost, generalno daju veće efekte promocije.
2. Bez obzira na posećenost sajta, veći broj linkova na jednoj stranici smanjuje verovatnoću klika na pojedinačni link.
3. U vezi s 1. i 2., veoma posećene stranice sa ekstremnim brojem linkova nemaju neki naročiti promotivni efekat. Veoma posećene stranice s usklađenim (ne prevelikim, organizovanim) brojem linkova daju veoma dobre promotivne rezultate.
USER GENERATED CONTENT
Savremeni sistemi kreiranja online sadržaja, ali i promocije sadržaja na Webu zasnovani su u najvećoj meri participacijom zainteresovanih online korisnika. Konkretno učešće korisnika u različitim online diskusijama, komentarisanje na blogovima, postavljanje slika, video zapisa, itd. utiče na povećanje količine sadržaja, i ovakvi sadržaji se nazivaju User Generated Content (sadržaj kreiran od strane korisnika).
Sa aspekta poslovnog nastupa organizacije na Internetu, kreiranje adekvatnih sadržaja putem komentara na forumima, blogovima, socijalnim mrežama, kao i kreiranje sopstvenih korporativnih blogova, direktno utiče na povećanje online kredibiliteta i posećenosti Web sajtova.
Da bi se uspešno i etički ispravno ostvarilo povećanje online kredibiliteta i posećenosti Web sajta, potrebno je poštovati nekoliko osnovnih pravila direktne (interaktivne) online komunikacije:
- Pisanje komentara i učestvovanje u diskusijama mora biti u kontekstu postavljenog sadržaja na koji se diskutuje
- Potrebno je voditi računa o tome da ovakav tip komunikacije ne podrazumeva kontrolu koji će sadržaji biti napisani nakon vašeg obraćanja
- Potrebno je voditi računa o količini i frekvenciji objavljivanja pojedinačnih sadržaja (nemojte pisati veliki broj komentara) na pojedinačnim Web lokacijama
17 Decembar 2008, 16:10
Ovde se nalaze pitanja i odgovori za I kolokvium iz predmeta elektronsko poslovanje za studente FTN-a u Novom Sadu.
17 Decembar 2008, 17:16
Bas sam htela da pitam jesi ti to nama sve lepo odvojio sta treba. Hvala.
18 Decembar 2008, 01:43
Odlično! Tako lepo sažeto :)) i vrlo razumljivo s obzirom da spominjete predmet elektronsko poslovanje na FTN-u ;) sve pohvale.
ps:ovo stavljam u Bookmark!
18 Decembar 2008, 09:23
Kolega i od mene sve pohvale...skratio si nam muke...super odradjeno sto je i bilo za ocekivati od tebe....pozdrav!!!!!!!!!!!!!!
18 Decembar 2008, 09:51
Svaka cast Zlatiborac, ovo ti nikad necemo zaboraviti!:-)
18 Decembar 2008, 11:26
Super ti je ideja da povećaš posećenost :-)))
A usput hvala ti u ime svih kolega :-)
18 Decembar 2008, 12:50
Molim.
18 Decembar 2008, 12:52
Pojasnio si mi neke pojmove, hvala.
18 Decembar 2008, 12:57
Au bre Zlatiborac svaka ti cast, kako se ovoga doseti. Em pomazes nama, em si sebi zagarantovao najvecu posvecenost u odnosu na sve nas.pozz
18 Decembar 2008, 17:29
Kolega, svaka cast na genijalnoj ideji, olaksao si nam mnogo! Ja da sam na mestu Varagica, oslobodila bih te svih obaveza vezanih za ovaj predmet, jer tvoj blog definitivno prednjaci ispred svih ostalih...Pozz...
20 Decembar 2008, 14:50
Zadovoljstvo mi je da vam mogu pomoći!
20 Decembar 2008, 17:22
E Zlatiborac učinio si jedno dobro delo što si postavio odgovore na ova pitanja za kolokvijum, samo sad nemoj da se uobraziš posle svih ovih pohvala koje si dobio!!! Pozdrav
20 Decembar 2008, 17:25
Naravno da neću!
29 Decembar 2008, 02:57
Nisam nasao na jednom mestu vise korisnih informacija od kako aktivno koristim net.
Svim prijateljima preporucujem da pogledaju blog jer svako moze naci nesto sto ce mu korisititi.
Sve najdublje pohvale!
29 Decembar 2008, 20:26
HVALA najlepše!
Trudiću se da bude još bolje!
03 Januar 2009, 20:25
Skinuo si se jeeedva sa facebook-a, a sad si se "navukao" na blogovanje... U svakom slučaju sta bi smo mi kolega Josipoviću bez tebe... E neću mnogo da te "davim", ali... ali kad si ovako već dobar, budi još malčice bolji :-) Daj, kolega Josipoviću stavi iz svih predmeta skripte, ili barem gde i od koga se mogu nabaviti... Za nas "neinformisane" i "neobaveštene" kolege. Znas kakvi smo mi...
P.S.
E a naročito ove seminarske... Krv mi popiše sa tim seminarskim... Iz svakog predmeta...
03 Januar 2009, 20:40
Zaboravih...
Trebao si ovome da staviš malčice "logičniji" naslov tj. jednostavnije... kao pitanja za kolokvijum... ubih se dok sam našao "tih" čuvenih 15 pitanja...
I jesi li ti siguran da "ova" pitanja dolaze na taj kolokvijum? Nekako mi mutava ova pitanja, pa ovo nisu pitanja ni za retarde, a ne za kolokvijum...?!! Sta reći...
07 Januar 2009, 01:12
Kolega, hvala puno!
Mislim da si zaslužio da ni ne polažeš kolokvijum!
11 Januar 2009, 15:20
Svaka cast!!!
Sve pohvale!!!
11 Januar 2009, 16:52
Hvala!
Biće seminarski radovi uskoro...
11 Januar 2009, 17:56
Kolega Jovančeviću (aka Gulit) postoji na vrhu jedno lepo polje "pretraži" pa da si tu ukucao "kolokvijum" ili "e poslovanje" pronašao bi članak iz cuga!
Toliko o logici!
Imaš li još neki savet??? ;)
12 Januar 2009, 19:10
svaka cast kolega. samo sve pohvale, svima si nam pomogao
13 Januar 2009, 01:02
Hvala. Još samo da naučite
13 Januar 2009, 08:39
Iščitah ponovo, ima tu dosta korisnog materijala
13 Januar 2009, 16:26
Hvala!
13 Januar 2009, 16:28
A imaš i celu knjigu na početnoj strani blog.co.yu
u sekciji magazin (28.mart)
13 Januar 2009, 16:32
Lepo! Hvala!
13 Januar 2009, 19:10
Kazem ti kolega Josipoviću ova tehnologija nije za mene, što i sam znaš... Ja navikao na jednostavne stvari... Požuri sa tim odeljkom za seminarske... Jos koji savet, daj malo vise onih FTN-JET SET varijanti...
14 Januar 2009, 15:03
Seminarski su već postavljeni! A skripte uskoro!
17 Novembar 2009, 01:35
Svaka Ti cast za postavljeni clanak! Puno pozdrava od kolega sa Visoke elektrotehnicke iz Beograda!
17 Novembar 2009, 16:48
Pozdrav i vama. Drago mi je da vam je od koristi.
14 Novembar 2010, 14:48
bravo care
27 Januar 2021, 13:48
tinder login, tinder sign up
tinder date
17 Februar 2021, 05:30
browse tinder for free , tinder dating app
tider