(6) Kvantitativna Analiza

Mala škola berze Trekbekovi (0) Dodaj komentar   

 

Cista kvantitativna analiza proverava brojke i rezultate bez ikakvog pogleda na biznis kao
takav. Iako čak i fundamentalna analiza podrazumeva neke matematicke operacije, njihova
briga je prvenstveno sam biznis, fokusira se na stvari kao ekspertiza menadzmenta,
konkurenciju,mogucnosti razvoja trzista za nove proizvode i slicno. Kvantitativna analiza ove
stvari shvata kao subjektivna gledista i umesto njih, fokusira se na podatke koji nikad nisu
kontraverzni i uvek se mogu analizirati. Menadzment ne govori tacne stvari uvek, ali brojevi
uvek govore istinu.
Poslednjih godina, napredkom kompjutera, mnogi "kvant" investitori kupuju i prodaju čisto na
kvantitativnoj osnovi bez obzira na biznis ili trenutnu procenu - radikalna promena u odnosu
na fundamentalnu analizu. Oni ce cesto
koristiti ideje kao akcijina relativna snaga, sto je mera kako akcija napreduje u odnosu na
celo trziste.Mnogi investitori veruju da ako nadju "prave brojeve" da će uvek moci da nadju
kombinaciju akcija koja dobija.
 
Neki od brojeva koje "kvant" investitori razmatraju:
 
Velicina kompanije: Neki investitori namerno suzavaju polje interesa na kompanije odredjene
velicine, mereno ili vrednosti akcija na trzistu ili prihodima.Ovo se najcesce radi tako ?to se
kompanije podele po kapitalizaciji ( ukupna vrednost akcija kompanije na trzistu) i zovu ih
"micro caps" "small-caps", "mid caps", "large-caps" gde CAP znaci kapitalizacija ukratko.
Kompanije razlicitih velicina su istorijski donosile razlicite procente zarade, i to manje
kompanije veci-procenti. Iako nema pravila, ovako izgleda podela :
 
MICRO - $100 miliona ili manje
SMALL - $100 miliona do $500 miliona
MID - $500 miliona do $5 milijardi
LARGE - $5 milijardi i vise

 
Screen-based ili filterisanje je metoda koji mnogi analiticari koriste da izaberu investicije. Oni
imaju set kriterijuma i istrazuju samo kompanije koje spadaju u tu grupu. Sa obzirom na
kompjutere, ovaj metod je sve popularniji. Filteri mogu da kontrolisu mnoge faktore koji su  pozeljni ili nisu u potencijalnoj investiciji u odredjenom periodu.
 
Dok neki investitori koriste filtere da pronadju kandidate pa onda primene fundamentalnu
analizu na kanditatima, drugi koriste filtere kao presudni faktor i kupuju i prodaju iskljuciv
bazi rezultata filtriranja. Oni tvrde da se na taj nacin eliminisu emocije iz procesa. ( njihov
protivnici tvrde da se tako eliminise i inteligencija iz procesa )
 
Momentum- Investitori koji traze momentum traze kompanije koje ne samo da
"dobro"posluju nego su na glasu.
DOBRO je definisano u odnosu na ocekivanja investitora ili u odnosu na ostale kompanije
berzi.
 
MOMENTUM kompanije cesto rutinski objavljuju rezultate koji su bolji od ocekivanja
analiticara ili imaju bolju zaradu i rezultate od konkurencije.Ovakav rast se tumaci kao zn
da kompanija jako dobro posluje. Ovi investitori cesto zele da kupe akcije firme cije su ak
rasle brze od drugih unazad nekoliko meseci.
 
CANSLIM- metoda koju je prvi lansirao William J. O'Neil koja je hibrid kvantitativne i tehn
analize koju on opisuje detaljno u knjizi "How to Make Money in Stocks"
 
"C" i "A" od CANSLIM formule, znace da se traze kompanije sa zaradama cije se uvecanje
uvecava u SADASNJOSTI ( CURRENT ) i na GODISNJEM ( ANNUAL ) nivou
 
the "C'' and ''A'' of the CANSLIM formula tell investors to look for companies with accelera
Current and Annual earnings.
 
"N" je za "NEW" novi proizvodi, nova trzista, menadzment..
 
"S" je small cap i veliki volumen traznje.
 
"L" je znak za "LEADER" ( vodja ) ili LAGGARD ( pratilac, onaj sto okleva, spor je )
 
"I" Je faktor institucionalne podrske. ( Ako je jedan veliki igrac na berzi iza kompanije je
idealno, ako ih je vise, verovatno je voz prosao )
 
"M" - prati pravac trzista, berze (MARKET)
 
Investor's Business Daily je novina koju je lansirao William J. O'Neil da bi investitori vezba
CANSLIM, ali je postala siroko citana publikacija od svih vrsta biznismena i investitora.
 
CANSLIM takodje podrazumeva komponente TEHNICKE ANALIZE, sto je tema sledeceg ,
sedmog poglavlja. 
 

(5) Fundamentalna Analiza

Mala škola berze Trekbekovi (0) Dodaj komentar   

 

Investitori generalno procene vrednost akcija kompanije tako sto procene kompanijske finansijske rezultate i primene to na cenu akcija. Ovo im dozvolava da izracunaju kolika je proporcionalna cena akcije te firme. Ova analiza se zove fundamentalna analiza, i mnogi ko je koriste vide to kao jedini racionalan nacin analize berze i akcija.
 
U slucaju fundamentalne analize,postoji 5 glavnih pokazatelja:
 
VREDNOST, RAST, PRIHOD, GARP, KVALITET
 
Ovde cemo dati generalne opise, a posto mnogi investitori koriste modifikovane ili ih definis
drugacije, dobro proverite šta neko stvarno misli ko koristi neki od ovih termina.
 
VREDNOST - Cilj investitora koji je u potrazi za "pravim vrednostima" je da kupi akcije jeftinije
nego sto je u stvari vrednost kompanije kad bi se ona cela prodavala. Ovi investitori se
fokusiraju na "likvidacionu vrednost " sto je u stvari prodajna vrednost svih vrednosti koje
kompanija poseduje. Ovo se tesko može preciznije definisati, zato sto je tesko odrediti likvidacionu vrednost kompanije.
 
primer:
lanac frizerskih salona ima 1 000 000 akcija po vrednosti od 10 $ sto ukupnu vredno
akcija cini 10 mil. $
Ako taj lanac ima u vlasnistvu lokale, koji bi na trzistu vredeli 12 mil. $ , onda znači da je
zbog raznih razloga nevezanih za pravu vrednost, cena ove firme i njenih akcija podcenjena
oko 16 %. Onaj ko kupi akcije zna da njegove akcije vrede vise nego sto kostaju.
 
Investitori koji investiraju u VREDNOST uglavnom imaju vrlo striktna pravila kako ce kupiti
akcije firme. Ova pravila se uglavnom baziraju na relaciji izmedju trenutne cene kompanije na trzistu i odredjenih fundamentalnih pokazatelja biznisa:
 
na primer:
 
P/E ( price/earnings ratio ) odnos cene I zarade je ispod odredjenog apsolutnog iznosa.
( manja cena znaci veci procenat zarade u odnosu na ulozeno i P/E pada )
 
Dividende su isplacene preko odredjene vrednosti.
 
Knjizna vrednost akcija u odnosu na pravu cenu trzista
 
Ukupna prodaja u odnosu na ukupnu firminu berzansku vrednost ( market capitalization) 

RAST- Investitori koji veruju u ideju investiranja u rast, veruju da treba kupiti akcije firmi sa
POTENCIJALOM za rast u prodaji i zaradi, pre nego ?to se oni ostvare, dok je cena akcija jos
niska. Ovi investitori se koncentrisu na dinamicku vrednost kompanije, radije nego na
likvidacionu vrednost. Mnogi planiraju da drze ove akcije dugo da ostvare ovu zaradu, mada
naravno to ne mora biti uvek slucaj.
Investitori u RAST , procenjuju vrednost biznisa i procenata rasta u analizi da li da kupe akcije
firme. Prijemcivi za nove kompanije, industrije ili trzista, investitori u RAST obicno kupuju
akcije firmi za koje veruju da će povecati prodaju, zaradu i ostale metricke pokazatelje za neki
minimalni ( predhodno odredjen ) procenat godisnje.
RAST se cesto smatra suprotnim od VREDNOSTI ( investicije u RAST mogu povecati P/E do
neprihvatljivih visina za investitore u VREDNOST ) Ova linija nije uvek jasna, i u praksi se
razgranicenje tesko vidi.
 
PRIHOD- Iako danas akcije uglavnom ljudi kupuju jer ocekuju da im vrednost skoci, ima ljudi
koji akcije kupuju primarno zbog prihoda koji donose dividende. Ovi investitori u PRIHOD
cesto potpuno ignorisu kompanije koje poseduju potencijal rasta nego investiraju u kompanije
u sporo rastucim industrijama koje isplacuju dividende. Ove kompanije se uglavnom bave
nekretninama, ili su veliki snabdevaci osnovnih proizvoda ( struja, voda, itd ) Moze se desiti
da zbog problema u biznisu odnos isplacene dividende i cene akcija ( koja je pala zbog ovih
problema ) bude veoma primamljiv za ovu vrstu investitora iako kupovina ovakvih akcija
mo?e biti vrlo rizicna.
 
GARP ( Growth At a Reasonable Price ) RAST po razumnoj ceni. Ovi investitori kombinuju
VREDNOST i RAST. Oni traze kompanije za znatnim potencijalom za rast i cene akcija koje su
ispod nivoa likvidacione vrednosti, i tako igraju na dve karte za zaradu dok se prihod i P/E po
kojoj se ovi prihodi procenjuju povecavaju.
 
Jedan od najcescih metoda je kupovina akcija kad je odnos P/E manji od brzine po kojoj
mogu rasti prihodi u buducnosti. Kako kompanijski prihod po akciji raste, P/E pada ako cena
akcija ostane konstantna. S'obzirom da kompanije koje brzo rastu, obicno mogu da odrze
visok P/E, GARP investitor kupuje kompaniju kojoj ce sutra danasnja cena izgledati niska, ako
se rast ostvari kao ?to je predvidjeno. Ako rasta nema, onda je akcija kupljena bez zarade, ili
čak i sa gubitkom.
 
KVALITET: Vecina investitora danas koriste hibridne varijante izmedju VREDNOST-i, RAST-a i
GARP pristupa. Ovi investitori traze KVALITETne kompanije po prihvatljivim cenama. Iako
nemaju kratka i jasna pravila i numericke pokazatelje koji bi se morali koristiti izmedju cena
akcija i fundamentalne vrednosti biznisa, njihova filozofija je uglavnom slicna, oni procenjuju
trenutnu vrednost akcije i kvaliteta kompanije merene kvantitativno (npr. koristeci
Return on Equity (ROE) - povrat na ulozenu vrednost u biznis) i kvalitativno , npr procenjuju
kvalitet menadzmenta kompanije Mnogi od ovih investitora sami sebe zovu investitori u
"VREDNOST" iako se oni koncentrisu mnogo vise na dinamicku i numericki neporcenjivu
vrednost kompanije a ne na likvidacionu vrednost.

Oni koji ne veruju u fundamentalnu analizu navode dva glavna argumenta protiv nje:
 
1. ovakav tip investiranje je baziran na informacijama koje svi glavni ucesnici berze već znaju,
pa koriscenje ove analize ne mo?e da donese prednost.AKo već nema prednosti jer svi sve to
već znaju, za?to se uopste i truditi?
 
2. Drugi argument je da je vecina fundamentalnih informacija nejasno i zbrkano, i znacenje
se mo?e interpretirati na vise nacina, i iako talentovani pojedinci imaju uspeha, poklonici ove
teorije misle da prosecan covek ima vece sanse da ignorise potpuno ove vrste informacija.
 

(4) Margina - Trgovina Na Kredit

Mala škola berze Trekbekovi (0) Dodaj komentar   

 

Trgovina na berzi koristeci marginu povecava vam kupovnu snagu. Evo jednostavnog primera:
Imate 2000$ para na berzanskom racunu i trgujete valutama. Ako vas racun dozvoljava trgovinu u odnosu 1: 100 vi mozete da kupite drugu valutu u iznosu 100 puta vecem od vasih para.
U ovom slucaju, mogli bi da kupite neku valutu u vrednosti od 200 000 $.Imate kupovnu moc Od 200 000$.


Zasto bi vam to neko dozvolio?
 
Jednostavno, vi ste ipak kupili vrednost u drugov valuti, pa čak i ako ta valuta pocne da pada,
proci ce izvesno vreme pre nego ona padne 1 % ( 2000$) koliki je vas ulog. Ako ona ipak padne toliko, vas  broker ce lako likvidirati vasu poziciju ( to vam obicno pise u ugovoru ) i on neće izgubiti. Naravno, vasih 2000 $ je nestalo. Brokeri naplacuju kamatu na vrednost margine jer, na kraju krajeva to je kredit koji vi koristite, i kamata od 7-9 posto godisnje se mora imati u vidu kad se racuna profit ili gubitak. Znaci sa vecom kupovnom snagom, povecava se mogucnost profita, i mogucnost gubitka, i u nasem slucaju se uveca 100 puta.
 
Upravljanje marginom:
 
Kad vidimo mogucnost profita ,moramo da razumemo i kolika je opasnost gubitka. Prva stvar
je da se detaljno pročita ugovor izmedju vas i brokera. Pitajte o svemu sto nije jasno. Brokeri obicno zadržavaju pravo da likvidiraju vase pozicije da se ne bi napravio gubitak koji vas racun ne mo?e da pokrije. U slucaju internet trgovine, niko vam nista neće ni javiti, samo cete videti da vam je racun na nuli. Moguce je da ste čak i izabrali pobednicku varijantu, i da znate da će valuta ici gore, ali zbog trenutnog poremecaja na trzistu, prvo krene na dole i probije visinu vase margine. Vas broker vam likvidira poziciju PRE nego sto valuta poraste. Zbog toga se savetuje STOP LOSS na svakoj trgovini, i nikad ne trgovati na celu marginu, nego samo na manji deo. U slucaju valuta, Kod malih investitora ( manje od 10000$), razummo je koristiti marginu do 10 puta. Kad su vece svote u pitanju, mo?da 2 do 5 puta. Kod velikih investitora margina se uglavnom ne koristi.
U SAD Open Market Committee ( komitet za otvoreno trziste ) je ovu marginu kod akcija
ogranicio na 50 %. Ovo znaci da od vasih akcija, tacno pola može biti kupljeno na marginu. 

 

(3) Transakcije Na Berzi

Mala škola berze Trekbekovi (0) Komentari (3)   

Da bi trgovali morate biti vrlo precizni kakvu transakciju zelite. U daljem tekstu će bitiopisane najcesce transakcije:

Market order - direktan nalog na berzi

Biće izvršen po trenutnoj ceni. Ove transakcije su najjeftinije, jer broker ne mora ništa da radi osim da kupi/proda.

Limit order - Ograničen nalog
Nalog da se kupi/proda po odredjenoj ceni. Ovo garantuje cenu po kojoj ćete kupiti ili prodati, ali možda se nikad neće ostvariti. Obično nešto skuplji, jer u ovom slučaju broker mora da čeka na vašu cenu.

Stop Order - Stop nalog
Direktan nalog koji se aktivira ako se postigne odredjen nivo cene.Ovo može biti STOP-LOSS ( stop- gubitka) ili (STOP-LIMIT) Cena nije garantovana, ali je dobar način da se ograniče gubici.

All or None (AON): Sve ili nista
Ovaj Ograničen nalog će se izvršiti jedino ako se cela količina može kupiti, a ne deo .

Day Order: Dnevni nalog
Ističe na kraju radnog dana ako nije izvršen do tada.

GTC (Good Till Canceled): Stalni nalog ( dok nije ponisten od nalogodavca)
Nalog da se kupi ili proda, koji je aktivan sve dok se ne izvrši ili musterija otkaze nalog.

Fill-or-Kill: Ispuni ili ponisti
Nalog za trenutno izvršenje. Ako to nije moguce, nalog je automatski ponisten.

Short Sale: "kratka prodaja "
Akcija je prodata unapred, pre kupovine, ( na zajam i poverenje ) u nadi da će moci da se kupi jeftinije pre dospeća isporuke . Koraci "short" prodaje ( kratka) su definisani kao akcije koje prodaš a ne poseduješ u očekivanju da cena padne. Akcije su pozajmljene od brokera da se isporuče kupcu. Kasnije, akcije se kupe na otvorenom tržištu i vrate brokeru da kompletira transakciju. Drugim rečima, Akcije se prvo prodaju pa kupe kasnije, po ocekivanoj ( nadanoj ) nizoj ceni. Ovo je suprotno od normalne kupi - prvo prodaj - kasnije transakcije Buy to Cover _ Kupi da zatvoris krug. Nalog kojim se zatvara Short prodaja

Some rights reserved ®